Tuesday, February 11, 2014

TTC: Jumpa Doktor Pakar

11/02/2014.

Salam korang.

OK, date kat atas adalah date aku jumpa doktor pakar. Same day aku taip dan publish cite.
Senang aku trace nanti :)
Sepanjang aku ber-TTC ni, aku tak share banyak kan. Tup-tup harini terus jump cite, cite pasal jumpa doktor pakar terus hahaha. Maafkan aku ok.
Bukan taknak cite. Tapi proses tu tak rumit sangat dan malas skit hahaha ;p


Nak ber-TTC ni, mula-mula pergi kena set appointment dulu kat hospital. Dapatkan reference letter dari klinik-klinik yang berkenaan dulu.
TTC journey aku ni aku buat kat government hospital je, Hospital Klang. Makcik aku yang suggest kat sini.
Lagipon ikut pengalaman aku, proses dia cepat je dan efisien. Semua by appointment.
Ada nurse akan tanya details semua. Soalan-soalan peribadi pon ada tanya.
Macam berapa kerap bersama dalam seminggu, berapa lama dah kahwin, ada buat treatment ke sebelum ni, period regular ke tak dan bla bla.
Then, ada proses amek darah, amek air kencing, kena buat pap smear, dan HSG (18/12/2013).
Pihak suami plak, kena amek darah, air kencing dan kena amek sample sperm.
Setelah melalui pelbagai ujian tu semua.
Akhirnya tiba saat jumpa doktor pakar.
Masa ni la nak tau sedetail mungkin result ujian kitaorang buat selama ni. Nak discuss apa-apa ke. Nak tanya apa-apa ke. Nak luah perasaan kat doktor pon boleh :)


Ikut appointment, kena datang 9.30 pagi. Aku tak amek cuti pon sebab tahu boleh minta MC.
Tapi kitaorang terlewat sikit. Nak keluar pagi-pagi memang jem. Pastu area Klang, paham-paham la.
Sampai-sampai tu dalam pukul 10 pagi. Dalam pukul 12.30 tgh baru sampai turn kitaorang. Sebab ada 10 couple dah depan kitaorang. Semua nak jumpa doktor pakar harini.


Masa jumpa doctor tu, dia jelas kan serba sedikit semua proses yang kitaorang buat dan result dia macam mana. Alhamdulillah, semua normal. Cuma mungkin aku punya ovaluation cycle yang tak teratur. Actually tu semua normal. Tapi yelah bila dah tahap macam gini, maybe boleh jadi salah satu faktor lambat 'melekat'.
Then, doctor ada suggest aku turunkan berat sikit. Doktor cakap, mana tahu lagi senang nak 'melekat'.
Doctor pon ada cakap, tak semestinya gemuk tak boleh pregnant.
Berapa ramai perempuan gemuk dapat pregnant secara normal kan. Rezeki masing-masing.
Aku cakap la, aku pon dah start diet. Ada aku cite kat sini pasal kesedaran nak diet.
Kat sini kisah aku start diet Atkins.
Cite diet nanti aku cite lain entry ye korang. Apa aku boleh cakap, ada penurunan yang memberangsangkan. Tu je, jangan tanya lebih-lebih hahaha. OK, tanya la nak tanya ;p


Dipendekkan cite jumpa doctor ni.
Since aku dah nak cecah umur 3 series. Aku baru 29 tahun la doc huh. Taknak mengaku tu umur dah nak masuk 3 series hahaha. Pastu doc cakap menstrual cycle aku tak regular sangat, dia suggest aku punya treatment terus jump ke second stage.
Meaning terus buat IUI (Intra Uterine Insemination).
Aku rasa bagus jugak hehe ;)
Sebab apa, aku rasa lagi cepat lagi bagus. Kalo aku ikut first stage, which is try cara normal dulu (also kena makan pil semua bagai), mungkin peluang tu tipis la skit. Tapi semua tu kuasa Allah.
Kalo terus buat second stage ni, peluang tu lebih besar orang cakap. Tapi still kita hanya berusaha dan bertawakal. Allah Maha Mengetahui yang terbaik :):)
Proses IUI ni, proses memasukkan sperm suami yang paling berkualiti terus ke dalam rahim isteri.
Insya Allah, doakan kami ye.


Masa jumpa doc, ada la tanya soalan sikit-sikit.
Tapi since kitaorang normal, tak banyak sangat aku tanya.
Blur pon ye sebab macam sebelum pergi ada buat reserach kan, so ada la skit ilmu. Aku tanya yang penting-penting la. Ada gak tanya berapa kos IUI tu haha. Sebab sebelum ni semua ujian semua tu free. Kalo ada bayar pon, bayar pendaftaran, RM5.
Untuk IUI tu kena bayar la sikit. RM103. Tak tahu la kenapa RM3 tu nak kena ada jugak haha.
Kalo RM100 je tak boleh, or genap terus jadi RM110? hahaha.


Apapon, alhamdulillah sebab semua berjalan lancar.
Sepanjang aku ulang-alik buat semua ujian tu semua Apis banyak support.
Kitaorang takde stress pon. Kitaorang just go with flow.
Kadang-kadang aku rasa, orang sekeliling kitaorang lagi stress dari kitaorang hehe ;)
Aku paham, dorang semua memang ambil berat.
Pls korang doakan aku ye.
Sebarang suggestion, atau yang nak taja aku pergi mengurut ke (haha. ada ke?), nak suh aku try makan itu ini ke, jangan segan-segan ok. Insya Allah aku cuba yang termampu. Tapi jangan la paksa-paksa ok haha.
Setiap orang ada kemampuan masing-masing.
Semua tak sama. So tak boleh la nak compare-compare.
Macam korang yang ada anak.
Anak korang pon tak sama.
Tahap kecerdasan lain, tahap kecergasan lain.
Anak orang tu, tak sama dengan anak orang ni.
Kalo anak ko kena makan puree labu, tak semesti anak orang pon suka puree labu. Maybe anak tu suka puree epal ke. Haha. Apa aku merepek ni. hahaaa.
Apapon, ikut kemampuan masing-masing.
Paling penting, JANGAN STRESS. Cuba yang terbaik.


So, bila aku akan jalani IUI tu?
Aku belum dapat tarikh lagi. Sebab aku kena makan ubat Duphaston dulu, bagi turun period.
Pastu second day period, aku kena makan Clomid plak.
Then, kena call hospital bagitau aku dah start period. Nanti dorang akan set appointment untuk cek telor aku dan seterusnya akan buat IUI.
Semua bergantung pada menstrual cycle aku tu la.
Tapi sekarang aku dalam dilema. Sebab apa?
Akhir bulan ni dan awal bulan depan nak kena outstation. huhu..
Kang aku makan Duphaston tu tetiba period aku time aku travel macam mana. Sebab tak salah aku hari ke-9 period aku kena pergi buat ujian telor tu.
Bila aku kira-kira, aku rasa start makan Duphaston awal bulan depan la.
Again, doakan aku ye korang :):)


p/s: I turn 29 tomorrow :)


1 comment:

  1. Assalamualaikum awak.. semoga dipermudahkan. jangan stress, and happy selalu ya. Sheila doakan yang terbaik. hehehe. nanti update lagi tauu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails