Wednesday, January 22, 2014

Diet Oh Diet :);)

Macam mana nak start ek?
Topik diet ni actually agak sensitif. Dulu-dulu aku cukup segan nak cakap aku on diet. 
Padahal bukan apa pon kan. Sekarang orang lelaki pon diet kan. Yang penting diet seimbang dan kena ada knowledge la. 


Dulu, aku main bantai je makan masa diet. Ikut sedap aku je. Kebanyakan aku kurangkan nasi, makanan berlemak, no more ais dan air manis. Exercise takkkk. Pastu cheat day memanjang haha. Kalau turun pon, 2-3 kilo. Jarang nak cecah 5 kilo. Sedih la jugak tahan makan, tapi berat yang turun, tak memberangsangkan. Tapi masa tu zaman anak dara, berat pon OK lagi tapi bukan kategori kurus la, kira sedang-sedang je la. 


Cer ko tanya berat aku sekarang? Sorry naik lorry la aku nak bagitau. Ko tengok aku pon ko dah tau aku gemok. Serius memang gemokkk. Stress tau takk. Lepas kawen memang berat aku naik mencanak-canak. Seriau aku tengok jarum penimbang. Semua seluar jean masa zaman anak dara dan awal kawen semua tak muat. Lagi double stress sebab aku dah la pendek, susah nak cari seluar. Nak pakai skirt? lagi la nampak pendekk triple stress...


Masa tu ramai la yang cadang makan supplement tu, makan supplement ni. 
Macam-macam la. But aku memang bukan jenis kental nak makan semua tu. Kalau yang jenis serbuk lagi la tak boleh telan. Kalau jenis pil, OK. Bagi 10 bijik pon aku boleh telan. Tapi tu la, orang cakap bahaya makan pil-pil ni. 


Nak jumpa doktor? lagi la aku malas. Dah sah-sah doktor akan cakap control makan, exercise bla bla. Sorry I don't need that kind of advice hahaha. Bukan berlagak. Tapi boleh kata semua orang cakap macam tu. Aku sendiri pon kalau cakap kat orang lain, cakap benda sama. 
CONTROL MAKAN dan EXERCISE.
Macam mana nak control makan, kalau lauk simple dengan ikan rebus, ulam petai dan budu aku boleh bantai nasi 3 pinggan! 


Exercise? Jogging memang tak laaa. MALAS. Ingat dulu masa belajar UM, ada la jogging dengan Eena, Emma dan Nadia. Tapi masa tu lebih kepada riadah, banyak dok gelak dan berjalan dari berlari ;p 
Pastu kadang-kadang pergi swimming. Aku nga Eena tak pandai swimming pon tapi kitaorang lebih kepada nak main air hahaha. Lepas kuar kolam, lapar.. Apa lagi, pergi makan la. Tapi kalau main sport, aku suka. Tapi sekarang memang tak de masa la wehhh. Cukup la exercise dengan buat kerja rumah. Sapu sampah, mop lantai, basuh baju, jemur baju, lipat baju bla bla.. Berpeluh gak la.


sesekali layan tekak omputih apa salahnya kan ;p
sihat ke macam ni?


Tapi sampai bila nak stuck dalam lemak-lemak ni semua?
Pernah tak tanya diri sendiri?
Aku selalu tanya, tapi diri tak cukup kuat nak lawan nafsu. Konon nak start diet esok, pastu tangguh lusa. Lepas lusa, tulat. Bila nak start ooiiiii.
Zaman belasan tahun dulu, fikiran kita selalu pikir kurus is cantik, gemok is hodoh. 
Tapi sesuai dengan peredaran masa, cara kita berfikir pon dah berubah. Gemok bukan hodoh, tapi tak bagus. Tak bagus sebab banyak keburukan dari kebaikan. 
Sekarang, aku pikir nak kurus lebih kepada nak jaga kesihatan, senang nak bergerak. Ni berjalan baru sekejap dah mengah. Nak buat ibadat pon senang. Bila kurus, nak jaga stamina senang. Nak beli baju pon senang. Tu yang aku pikir sekarang. Cantik tu dah jadi nombor bawah-bawah.


Pastu sejak aku mula ber-TTC, kesedaran nak kurus tu datang sendiri.
Memang ramai nasihat kat aku suh kuruskan sikit badan, moga-moga senang nak 'lekat'.
Yes, aku akui aku rasa logik jugak alasan tu. 
Tapi nafsu makan aku memang tak boleh control. Nak makan sedap jekk. Abis tu bila nak kurus kan.
Pastu mula la nak sedapkan hati. Bukannya orang gemok tak boleh pregnant. Ramai je kawan-kawan yang berbadan besar boleh pregnant. Siap bunting pelamin lagi. Rezeki masing-masing kan.
Tapi aku pikir balik, tak salah kita berusaha kan. Mana tau, kalau aku kurus sikit (sikit je la), melekat ker.. Sapa tau kan. Semua atas kehendakNya. 


Doakan aku ye :):) Mana tau ramai-ramai doakan aku, berkat doa korang, Allah makbulkan doa kita semua. Kita hanya berusaha dan bertawakal. So, jom diettttt hehe.


tapi sebelum tu layan coleslaw dulu la hahaha


2 comments:

  1. Assalamualaikum awak. alhamdullilah. sheila doakan diet awak berjaya. rezeki anak, Allah yang tentukan. tak kiralah gemuk ke kurus.. orang cacat anggota badan pun Allah beri rezeki anak. kan? sheila cadangkan pergi urut perut masa datang bulan. sheila buat 2 kali, alhamdullilah. kita ikhtiar, tawakal. Allah permudahkan jalan buat kita. sheila doakan awak dikurniakan zuriat yang comel-comel. jangan stress masa diet tau, hihi >___________<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Thanks Sheila atas info tu.. actually sebelum ni pernah pergi berurut tapi mungkin takde rezeki lagi... masih berusaha ;) doakan sy 'cekal' nak berdiet hahahaa...

      Delete

Related Posts with Thumbnails