Sunday, January 26, 2014

Kisah Diet | Dah Mula Berdiet ;)

Salam korang.

Baca tak cite aku nak diet tu? Boleh klik sini kalo nak baca ;)
Aku dah mula diet pon. hehe. Senyap-senyap dah mula. Malu weh nak bagitau.
Aku pilih diet Atkins.

Apa tu Diet Atkins (DA)?
Ikut definisi aku, diet ni diet yang boleh makan semua kecuali karbohidrat. Contoh karbohidrat macam nasi, mee, laksa, bihun, roti dan seangkatannya. Dalam kata lain, diet low-carbo.
Menu yang boleh dimakan macam ikan, ayam, daging, telor, semua jenis protein dan juga sayur-mayur.
Buah tak boleh.
Air manis tak boleh.
Kuih-muih tak boleh.
Kek, biskut, pon tak boleh.
Yang penting, kena minum banyak air.
Nak definisi secara lebih ilmiah, belek SINI.




Actually aku pernah try diet atkins dulu, 2 tahun lepas kot. Berjaya juga la turun 2-3 kg (dah lupa). Pastu stop. Masa tu banyak cheat la. So, aku dah ada sikit gambaran la macam mana diet Atkins ni. Memang seksa nak mulakan. Kalo setakat tak boleh makan nasi, OK lagi. Tapi ni semua jenis carbo ko tak boleh makan. Mahu ketaq aku weh. Tapi bila pikir-pikir, takkan nak tangguh lagi.


Yang buat aku rasa makin bersemangat nak diet ni, ada geng nak diet. Kat rumah, ada adik aku. Kat opis, ada opismate yang diet juga. Dua-dua diet Atkins. Adik aku dah start diet sebulan lebih masa kat kampung lagi. Dia cuti time tu. Dalam masa sebulan setengah, dia boleh turun 10 kg wehhh! Banyak tu. Memang bila dia datang KL, nampak perbezaan la. Jeles aku.


So, pakat nga dia nak sama-sama diet. Dia pon bersemangat gak. Dia nak target lagi 10 kg or more. Opismate aku pon nak diet sebab bulan 6 nanti, nak kawen. So haruslah nak berseri-seri hari kawen nanti kan. Macam syok gak la ada geng.
Kalo weekdays, aku balik kerja, adik aku dah prepare dinner dah. Takpon, dia dah siapkan barang-barang nak masak. Ringan sikit kerja aku hahaha.
Kalo weekend, aku yang banyak prepare menu apa yang nak dimakan. Sambil-sambil masak untuk Apis, aku masak sekali untuk kitaorang makan.
Aku selalu skodeng Kak Ina punya menu hehe. Saya dah try sardin yang digulung telor tu kak :) Sedappp.
Pastu perasan, kawan blogger Alise pon diet Atkins gak. Boleh la tiru menu awk ye Alise :)


Secara official (ceh, siap official day lagi), aku start diet 13/01.
2 hari selepas celebrate birthday Apis.
Harini genap 14 hari la diet Atkins.
Aku dah timbang, ada penurunan yang memberangsangkan. Turun 4kg ;)
Semangat aku tengok jarum penimbang tu. Nak accurate, kena beli digital scale la kan. Takpe la, pakai apa yang ada la dulu.


Dalam 14 hari diet tu, ada gak aku cheat.
First day dah kantoi. Sebab tak tahan sangat. Dalam pukul 4 petang, aku dah lapar. Aku bantai 1 ketul roti coklat opismate sebelah meja offer.
Second day kot (dah lupa), aku bantai limau mandarin 1 biji. Opismate bagi. Maklumla, nak raya Cina, limau mandarin merata-rata. Tapi sebiji je la.
Lepas tu, ada lagi boss bagi limau mandarin. Banyak pulak tu. Lebih 10 biji. tapi aku tak makan. Rezeki Apis. Dia sorang bantai. Aku mampu telan air liur. Tabah tak aku hahaha ;)
Pendapat aku la, kalo tak tahan, jangan paksa. Tapi jangan pula amek kesempatan. Makan sekadar hilangkan lapar. Minum air kosong banyak-banyak. Aku tak sukat details sangat. Tapi botol air aku yang 750ml tu, 4-5 kali refill gak la. Balik rumah, minum lagi. Aku baca, 1 liter untuk 25 kg. So kalau berat 100 kg, kena minum 4 liter. Pastu kerap la korang ulang alik ke toilet ;p Takpe, tu maknanya toksin pon turut keluar sekali hahaha :):)


Apapon, yang penting diet Atkins ni tak memerlukan kita berlapar.
Aku suka sangat.
Ko makan la banyak mana takpe. Janji makan makanan yang 'halal DA'.
Pastu jangan lupa exercise sikit. Lagi cepat penurunan.
Macam aku, aku malas dan takde masa (yang ni alasan je) haha. Gila berani punya statement.
Tapi aku jadikan kerja rumah sebagai cara aku mengeluarkan peluh.
Kira 2 dalam 1 la. Sihat dapat, rumah pon kemas. Ye takkk? haha.
Aku akan sapu satu rumah (rumah sekangkang kera je). Lap kabinet TV, lap meja.
Pastu mop satu rumah. Memang berpuluh sampai ke bontot hahahahahahaha ;p
Pastu basuh baju (guna mesin haha), jemur baju, lipat baju.
Tengok la kalo Apis free, nak ajak dia 'berjogging' kat Tasik Shah Alam tu. Jalan-jalan pon OK kan korang ;) Luas gak tasik tu. Mau pengsan aku huhu.


Doakan aku kuat semangat dan kental OK.
AKU NAK SIHAT.


6 comments:

  1. Syima.....ak nk diet jgk tp xmenahannnmn hahahhahah...wei nati update lg deh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pon x tahan gak.. tapi sebab ada geng, bolehla tahan sikit.. haha.. x tau la sapa bilo bertahan ni..

      Delete
  2. Syima.....ak nk diet jgk tp xmenahannnmn hahahhahah...wei nati update lg deh

    ReplyDelete
  3. jgn lupa update pemakanan ak nak follow....hheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. nanti la aku share.. tapi menu biasa-biasa jah..

      Delete
  4. patutlah akak tersedak sedak.. syima duk seru namo akak sinih! hahaha...
    akak dah kedaung sgt diet skrg. blk kg, sekilo setengah naik! pagi ptg mlm bantai nasik! hahaaa...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails