Monday, December 12, 2011

Pengalaman Booking Tiket AA Guna BIG Card...

Ada tak sapa2 yang baca entry ni yang dah join AirAsia BIG Loyalty Programme or dalam kata lain apply kad BIG Air Asia? Kad ni macam loyalty card la tapi dalam bentuk kad Visa tapi prepaid version. Macam nak cakap ek. Gini, kalau nak guna kad ni, kena make sure ada nilai dalam tu macam kad prepaid. Kalau tak ada, kena topup. Cara topup tu plak melalui online banking - maybank2u, cimbclicks, bank islam dan lain2. Boleh pergi laman web BIG dan godek2. hehehehe...


Tapi aku bukan nak bercerita sangat benefit kad ni. Yang aku nak bercerita kat sini aku bengang sebab aku di charge RM20 untuk processing fee (utk 2 orang) sebab guna kad ni masa booking tiket yang aku beli ni. Aku memang tak perasan diorang nak charge ke aku perasan tapi aku tak paham2.. hahaha..


Setelah select date dan isi detail semua untuk proses membooking tu, aku terus proceed nak bayar. So, gigih la aku topup dulu kad BIG aku tu, aku topup dalam rm120. pasal topup lebih ni takpe, korang boleh withdraw balik kat ATM. ada no pin diorang bagi.. hehehehe.. So, aku godek2 la nak pergi mana kan. At last, aku book balik kampung je dengan encik somi. Total return flight untuk 2 orang tidak termasuk insurance, luggage, makanan, seat pilihan semua RM70.40.. murah sangat la kan. Kalau balik nga bas pon mahal lagi. Aku tengok flight nak pergi Langkawi pon sama harga. Tapi takde la aku nak book sebab baru je pergi bulan 9 hari tu.


Masa nak bayar tu, ada 3 pilihan - Credit Card/Debit Card, e-voucer dan Online Banking. Kad BIG ni ciri2 dia macam kad debit la. Kalau tak ada duit, tak leh guna so, aku pon pilih la kad debit. Sebelum ni aku tak tahu pon kalau kita guna kad kredit atau kad debit kena charge processing fee. RM10 sorang tak salah aku. Sebab last time aku book pakai kad kredit setahun lepas. Lepas tu, pakai online banking je senang. Rupa2nya sekarang diorang dah adakan charge la plak kalau pakai kad. hampagas betul. Aku memang tak tahu atau aku ke yang tak alert? .. adooii...


Bila dah bayar tu guna kad BIG aku tu, tengok2 kat itinerary ada processing fee RM20. Total aku aku bayar RM90.40. Bengangnya aku mana datang charge ni. Aku rasa aku dah unselect semua yang tak berkenaan. Aku terus call call-center kad BIG tu. Dia cakap memang charge Tapi rm8 ke sorang.. Plak?? Then dia suggest aku call AA sendiri. so, aku cuba call Air Asia plak, asyik engage je. Aku terus pergi komen kat wall kad BIG tu tanya pasal betul ke kena charge processing fee kalau guna kad BIG tu.




So, jawapan, yes! Air Asia fee remains chargeacle. arghhhhh!! marahnya aku tapi aku cool lagi. Aku komen lagi cakap rugi rm20 hahahaha.. dia pon balas..

   


So, semalam aku check ada 45 BIGGIES dalam akaun aku. Tak tau nak buat apa sebab promotion dah abis. Mungkin boleh guna next promotion. Kalau nak guna sekarang tak boleh sebab tak cukup point pon. hahaha. Sebab aku tengok kat wall diorang, masa promotion tu ada je tiket one way harga 10 BIGGIES. Murah tu.. hehehehe.. so, aku pasrah je la dia charge aku RM20 tu. Silap aku tak baca betuk T&C diorang. Tapi aku ada tanya diorang boleh tak masa book isi BIG id tu (utk collect BIGGIES point) tapi masa nak bayar guna online banking je.. tengok la apa diorang jawab nanti. Kalau boleh, aku simpan kad ni. Kalau tak, aku buat pekasam je la masuk dalam card book aku..wakakakakakkk...


p/s: moral of story: instead of using debit card, baik guna BIG card sebab dapat point. Tapi kalau tak ada duit, guna aje la credit card. hahahahahaha.. Kalau tak, guna aje direct baking senang jimat dan tak payah pikir hutang dah..


Update: Sekarang no more processing fee will be charged on your BIG card. so, boleh la guna BIG card tanpa risau kena charge RM20 mcm aku tu... tapi tak salah aku, kad kredit dan kad debit masih charge processing fee.. correct me if wrong..

20 comments:

  1. Guna credit card pun ada charge jugak.. so both way are the same..

    ReplyDelete
  2. @sayahappyslalu:

    aah kak emi, kad kredit mmg kena charge.. segala mak nenek kad mmg kena charge. so, kalo x nak kena charge guna je direct banking senang.... tapi kalo yg nak guna debit kad mmg lg worth lgsg.. mmg AA ni kaw2 wat profit yg mana boleh charge diorg charge hahaha..

    ReplyDelete
  3. hi awak...awak ada saje2 cube tak price masa sales utk big card and bukan utk big card? price macam mane? tiket utk big card murah lagi ke?
    thanks

    ReplyDelete
  4. @Nabila:

    Harga sama je kalau time free seat sale.. cuma sape yg ada BIG card boleh beli awal dari yang tak ada BIG card.

    kalau bukan time free seat sale, ada special sale utk tpt tertentu shj hanya utk BIG card holder.. harga seat tukar dgn BIG poin dan just bayar utk tax dan fuel surcharge so mmg berbaloi. setakat ni saya belum penah redeem lagi BIG point cuma penah survey je..

    sekrg free seat, tak beli ke? hehehe...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, sheila baru nak start mengumpul points tu. heee harap2 dapat la kumpul points banyak2 :)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak, sheila baru nak start mengumpul points tu. heee harap2 dapat la kumpul points banyak2 :)

    ReplyDelete
  7. Sheila Salim -

    Wsalam awk..
    nanti kumpul byk2 tau.. hehehe.. big card ni selalu buat sale 0 points gak.. cuma travel time tu dekat sgt dengan booking time so kalo yg nak travel cepat2 mmg best kalo dpt grap promo tiket tu.. akak punye x byk pon lg.. dlm 2k++ x salah.. entah bila nak redeem..

    ReplyDelete
  8. Wow best juga big card ni tlg ajar akak nk buat camana ye...tq

    ReplyDelete
  9. Wow best nye info ni....tlg ajar akak nk buat camna bole? Tq dear.

    ReplyDelete
  10. Wow best juga big card ni tlg ajar akak nk buat camana ye...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. sorry lambat respond.. saya baru perasan..
      mungkin you boleh rujuk kat link ni
      https://www.tune2big.com/web/guest/login

      Delete
  11. maaf..nak bertanya..kalau buat kad ni mmg kena hantar kat die salinan ic ke?sbb sy dpt email suruh hanatr ic..takut scam je..thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pon dah lupa.. saya buat dh lama... tapi utk confirmkan, awk boleh call customer service dulu.. kalo awk mmg register dari website yg betul, maknanya betul la tu..

      Delete
  12. Saya kalau beli tiket Airasia memang guna debit card ni.. Sebab kalau guna credit card atau online banking Airasia akan charge tapi guna ni tak ada administration fee... make sure masa bayar tu kena pilih yg Tune2Big... so far memang tak ada extra charge kalau saya guna Big Visa ni :)

    Pelik jugak ye kenapa syima kena charge RM20 tu... kalau debit card lain memang airasia charge tapi kalu guna yg tune2big ni tak ada extra charge setakat ini. Saya last beli tiket ke Saigon last week pun cuma bayar harga tiket saya...

    http://maksue.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksue, ni kes masa awal2 join dulu.
      memang dia ada charge rm20. pastu x lama AA mansuh dah..
      so sekrg memang dh takde charge rm20 tu.
      syok tu g Saigon.. entah bila leh sampai vietnam gak..

      Delete
  13. Kalau camni ni la,baik aku pakai cash jer,senang..
    Kat sana banyak tak ATM machine..kalau ada ,cocok jer pastu gi bayar..no charge
    bisnes simkad

    ReplyDelete
  14. sy nk tye soalan. mcm mane nk dpt kad tu?? whatsapp sy 0199321989 (amel)

    ReplyDelete
  15. cmne nk mohon tuk ahli baru?

    ReplyDelete
  16. mslahnya free proses guna bigcard caj 8rm...online banking 4rm cm x untung je ada bigcard

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails