Thursday, January 31, 2013

KRABI DAY 3 PART 2 & LAST DAY - PUSING KRABI DENGAN MOTOR

Salam uols..

Berjumpa lagi kita dalam segmen cuti-cuti Krabi hihi.. ampun ampun uols.. aku janji aku akan habiskan entry pasal Krabi secepat mungkin ye.. so silakan baca penat aku karang panjang-panjang.. kali ni aku gabung terus la cite hari ke-3 dengan last day ye.. naik muak dah uols baca kan.. hahaaa..

Ok, lepas berseronok dengan aktiviti elephant trekking, agent tu hantar balik hotel, aku ajak encik suami pergi cari makan.. nak lunch sebab pagi tadi makan ala kadar je sekadar alas perut.. dekat dengan hotel tu ada banyak orang buat bisnes sewa motor.. memang awal-awal aku dah tahu cuma untuk first day dan second day malas nak sewa sebab aktiviti penuh kan.. so decide hari -3 baru nak merempit pusing-pusing area Aonang dan area Krabi.. so jom sewa motor.. hehehe

Aku sewa kat kedai ni laa. 250 baht untuk 24 hours.. mahal ke weih? aku rasa macam mahal tapi sebab aku dah malas nak jalan aku amek kat sini je la.. kedai ni dekat dengan hotel kira jalan nak keluar ke jalan besar.. kalau sewa motor kat sini, diorang akan minta original pasport tau untuk simpan bila uols pulangkan balik motor barula dorang bagi balik pasport tu..

Comei kan motor ni.. ni official motor untuk Manchester United tau hahaha.. ok aku tipu.. aku minta nga encik suami nak bawak, dia tak kasi sampai hatiii... haha..

Ok, lepas dapat motor terus la merempit mencari kedai halal nak lunch ni..

Kami makan kat Sareefah Restaurant ni.. area Aonang jugak..

gembira nak order makan.. perut dah berkeronconggg wooott..

Terliur aku tengok petai tu.. hihi.. kalau ada budu, mau aku order..

g

Kami order tomyam seafood, telur dadar dan ayam sweet sour.. semua sedap.. kecuali ayam tu.. uols tengok ada rupa macam sweet and sour tak?? dah la takde rupa langsung, pastu pedas berdesing.. nak kata rasa paprik pon tak jugak, nak kata rasa sambal tak jugak.. tak habis pon ayam tu.. total bil tak ingat tapi yang aku ingat memang mahal.. telur dadar tu dah 50 baht (RM5).. tomyam tak salah aku 95 baht (RM9.50)..aku rasa kedai tomyam kat KL lagi murah kot.. aku pon tak tahu kenapa kat Krabi ni makanan mahal.. padahal Krabi ni muslim punya tempat tau.. cuma di-conquer oleh orang luar macam orang Bangkok dan Utara Thai..

Takpe.. perut dah kenyang so perjalanan diteruskan.. hehehe.. kami decide nak ke Krabi Town sekali lagi.. saje je nak pusing-pusing.. padahal jauh gak dari Aonang tu mau kematu bontot aku hihi.. tapi encik suami bawa rilek-rilek je.. sambil tengok suasana kampung sepanjang perjalanan tu.. Semalam tak nampak  sebab gelap so hari ni cerah benderang boleh tengok dengan jelas.. kami pusing-pusing je tak stop pon.. sebab hari tetiba gelap.. risau jugak kalau hujan kan.. lepas pusing-pusing terus patah balik ke Aonang.. nasib baik tak sesat sebab banyak signboard.. ada juga kami berhenti tanya orang tapi masalah komunikasi plak.. tak semua pandai cakap English.. so kitaorang main hentam je.. menonong je pergi selagi boleh.. agak-agak macam tak tahu patah balik hehehe..

Masa on the way balik ke Aonang tu, kami terjumpa dengan pasar.. tak pastilah ni pasar apa.. ada jual makanan, barang basah, pakaian dan macam-macam la lagi.. pasar malam kot.. hihi..

Kedai-kedai ni macam pasar lama kan..

Pucuk gajus tu sedap tau.. uols makan tak.. aku memang suka buat ulam cicah budu.. kalau buat ulam nasi kerabu pon sedap..

Yang kat atas tu telur burung puyuh.. aku tak tau la nama apa kuih ni.. aku tak beli pon.. pastu kuih-muih.. kerabu ayam.. sosej dan fishball dan segala mak nenek ball.. menarik semua...

Kami banyak beli kat sini.. hehehe.. perut kenyang lagi, tapi masih bernafsu.. hahaha..

Pastu perjalanan diteruskan menuju Aonang..

Ni dah sampai area Aonang.. haa macam tu la rupa tuktuk motorsikal..

Aku ajak encik suami cari somtam lagi macam yang makan kat pulau tu.. tapi tak jumpa sepanjang perjalanan tu.. kami kot tak perasan.. last-last makan kat area Aonang..makan kat kedai ni...

Chaba Thai Kitchen..

Somtam pakej dengan sayur-sayuran.. rasanya sayur lagi banyak dari somtam.. yang ni pon pedas cuma yang kat pulau lagi sedap.. aku memang suka somtam.. somtam ni bukan macam kerabu mangga yang biasa kita buat tu tau.. ada ingredient yang susah nak dapat kat tempat kita.. so rasa dia lain skit laa.. tapi serius gila mahal kedai ni.. aku makan somtam dengan air buah 2 gelas, 250 baht.. tanjat boboi tau..

Lepas makan somtam, pusing-pusing lagi dengan motor tu.. sampai la ke pantai ni.. ni bukan Aonang beach.. aku dah lupa dah nama pantai ni.. best jugak kalau nak mandi pantai tapi aku tak mandi pon.. tengok view je.. pastu melantak makanan yang dibeli kat pasar tadi.. hehehe..

Kasi can la orang nak bergambar kan.. hihi.. comeinye helmet awk.. kahkah..

Sebelum sampai hotel nampak pakcik ni tengok buat pancake.. actually pancake ni nama omputih, nama melayu dia roti canai hihi.. betul la.. pakcik tu sendiri cakap.. dia pandai cakap melayu.. tapi roti ni dah ditambah baik dengan diletak cheese la, chocolate la.. memang sedap.. seketul 40 baht.. mahal kan.. makan panas-panas memang terangkat la.. Lepas tu, kami balik ke hotel merehatkan diri.. malam tu kami keluar balik cari makanan haha.. tapi kami cari yang ringan je la buat syarat merasa.. lepas makan kitaorang pergi massage.. hehehe.. lepas buat oil massage, proceed dengan Thai massage plak.. 2 jam sorang.. hahaha.. lepas tu terus balik hotel mengantok...

DAY 4 - LAST DAY

Hari terakhir kami di Krabi, aku bangun pagi-pagi packing dulu barang apa yang patut.. syok jugak di sini sebab lewat sejam dari Malaysia.. kat Malaysia pukul 9.00 pagi, kat sini baru pukul 8.00 pagi.. mana tak syok kan.. hehehe.. sebab motor ada lagi, kami merempit la cari breakfast.. kami pergi kedai yang sama kami pergi second day tu.. aku nak sangat makan pulut ayam tu.. sedapp..

Memang terbaik!! must try tau kalau uols ke Thailand.. tak kisah pergi Bangkok ke, Phuket ke, Hatyai ke.. Kalau area KL, kat area Sg.Besi ada, Kg. Baru ada..

Still Aonang area...

Masa ni singgah kat area ni nak beli souvenir skit yang tak cukup.. pastu ada orang Melayu Thai tegur nak book taxi pergi airport tak.. memang masa tu belum book taxi lagi.. gila slamber badak tak cari padahal dah nak balik check out hotel.. kat sini tak risau sebab taxi berlambak-lambak.. kat hotel pon ada van hotel kan.. tapi sebab dia dah approach kitaorang terus aku amek je la dengan dia.. dapat harga 500 baht.. harga taxi memang standard la ni.. kalau naik van, lagi murah tapi kakak tu cakap dah full untuk tengahari tu..

Deretan kedai nak balik hotel.. masa ni rasa macam tak nak balik.. nak sambung holiday lagi..huhu.. tapi kerja banyak menanti dah kat atas meja.. pastu duit dah makin surut dah hahaha.. so back to reality...

Babai Areetara, babai Krabi..
Jumpa lagi lain kali..
Poyo je kan aku.. hahaha..
Memang best Krabi ni.. we really had fun here..

1. BEST SANGAT BACA SEMUA AKAK CITA PI KRABI. HEHEHE. THANKS UNTUK INFO. TGH PLAN NAK PI CARA BUDGET MAIN REDAH JE. HEHE. SAYA FOLLOW SINI. MEMANG BEST BACA AKAK PUNYA ENTRY ^_________________________________^

2. Juma Ismail -

Hai Juma.. thanks sudi singgah sini. harap2 info kat sini boleh tlg awk plan trip awk nanti ye...

3. Assalamualaikum kak, perghh terbaik punya entri, sangat membantu. pasni kalau nak travel saya wajib usha blog akak. hehhee. :)

4. Sheila Salim -

Wsalam Sheila.. harap2 info kat sini boleh tlg awk plan trip awk bulan 6 nti ok. hehehe..

5. As-Salam.... seronok baca pengalaman g krabi, terus usha AA kot ada tixs murah ke krabi ^_^