Thursday, July 8, 2010

Menuju Puncak Gunung Kinabalu

Cerita pasal daki gunung ni, Gunung Kinabalu satu-satunya gunung yang aku naik. Haha. Bukit Broga yang kat Semenyih pon aku tak pernah pergi apatah lagi Gunung Stong. Haha. Naik tangga nak pergi mandi Sungai Gabai pernah looo..

Macam mana leh terlibat dengan aktiviti ni ialah sebab aku ni gila berjalan, buka acara jalan kaki ok, tapi gila pergi berjalan-jalan. Masa kat kolej (kolej kediaman ye), ini adalah salah satu projek kolej yang melibatkan aktiviti berjalan-jalan. Nama projek ni, Projek Menggapai Kinabalu.

Okay, aku pendekkan cerita. Actually ni cerita ni cerita lama sebab dah lama dah aku pergi Sabah untuk daki Gunung Kinabalu ni, kira-kira 3 tahun lepas. Trip ke Sabah dan daki Gunung Kinabalu ni adalah selama 6 hari, 09/02/2007 - 14/02/2007. Masa mula-mula sampai Sabah, kitaorang tak terus pergi daki gunung. Mula-mula pergi Tanjung Aru, makan-makan. Then pergi UMS, kunjungan mesra kami dari Kolej Kediaman Kinabalu, UM ke Sabah. Hehe. Pastu pergi tengok live band budak UMS anjur. Pergi Muzium Sabah. Ambil-ambil angin dulu sekitar Kota Kinabalu.

First day sampai, makan-makan di Tanjung Aru.

Muzium Sabah

Sebelum hari nak pergi Kundasang, sempat lagi pergi pasar besar kat tengah-tengah Kota Kinabalu tu, cari keperluan naik gunung yang tak cukup lagi. Nanti aku share pasal tips-tips keperluan nak daki gunung dalam entri lain ye kawan-kawan.

Hari ke-4 iaitu sama tarikh dengan tarikh birthday aku, 12/02/2007, kami berangkat untuk ke Mount Kinabalu Park. Untuk pengetahuan korang, Gunung Kinabalu adalah setinggi 4095.2 meter. Dalam perjalanan, kami menempuh beberapa tempat seperti pekan Tuaran, Tamparuli dan juga Ranau. Perjalanan dari bandar Kota Kinabalu adalah sejauh 80km. Pendakian kami akan bermula dari Timpohon Checkpoint.

Setelah sampai, kami diberi sedikit taklimat pasal pendakian tersebut dan diberi tag masing-masing. Selain itu jugak, setiap orang dibekalkan dengan sebatang tongkat. Tongkat ini adalah untuk memudahkan pendakian. Kalau nak tahu, aku muntah tak sampai 1km pon lagi daki. Sebabnya, aku makan bihun letak telor rebus sebelum sahaja start nak daki. Semua orang makan la, bukan aku sorang (Ayat bela diri).. Lepas muntah tu, aku dah lembik. Paham-paham la kalau dah muntah, dah keluar semua isi ni, memang tak larat. Satu ketika aku pernah jadi orang paling last dalam group kami. Lupa nak bagitau, group kami adalah seramai 50+++. Tapi aku ni semangat kental.. Acececehh, puji diri sendiri nampak.. Betul. Masa tu, aku cakap kat diri aku sendiri, takpe, jalan je slow2. Takut pon ada sebab hutan tu beb. Bunyi unggas-unggas.. macam-macam bunyi yang macam dalam hutan tu. Walaupon, awal-awal pendakian, trek dia agak ok dan teratur, sebab ada tangga. tapi penat weh sebab tangga dia bukan macam tangga kat Batu Caves tu. Ada tinggi sikit, ada rendah, so korang kena melangkah mengikut ketinggian tangga tu.

Ramai kan kami. Hehe.

Kami bersama-sama tongkat masing-masing =)

Sampai perhentian yang pertama, aku happy balik sebab dah nampak muka-muka yang familiar. Alhamdulillah. Guide yang ikut group kami dah pesan, nak daki gunung ni untuk yang first timer, masa daki tu slow2 je, tak payah laju-laju tapi janji maintain. Maksudnya, keep walking. Jangan jalan sikit, stop, jalan sikit, stop. Memang lagi penat.

Setelah berhempas pulas, aku sampai ke Laban Rata. Laban Rata adalah tempat rehat sebelum kami meneruskan pendakian ke puncak. Kat sini sejuk gila. Kalau nak kira, Laban Rata ni terletak pada ketinggian 2000 meter dari aras laut. Kira tak sampai 2 km lagi nak sampai puncak. Kat sini, kami makan, borak-borak, gosip-gosip (sempat tu), pastu berehat dan tidur sebelum bangun pukul 1.00 pagi. Pendakian ke puncak bermula pada pukul 2.00 pagi. Masa ni, kami siap pakai baju tebal, torch light kat kepala, sarung tangan, stokin tebal-tebal. Cakap pon keluar asap, ala-ala dok negara omputis gitu. Haha.

Tepat pukul 2.00 pagi, kami teruskan pendakian dengan semangat yang lebih kental. Hehe. Trek ke puncak lagi mencabar. Siap ada tempat yang hampir 90 darjah. Kena pakai tali. Aku takut gak tapi memandangkan masa tu gelap, tak nampak sangat ada gaung ke, jurang ke, aku tawakal je. Masa tu mulut tak henti-henti baca selawat, segala surah yang ingat.

Kami diingatkan untuk sampai check point terakhir, Sayat-Sayat Hut sebelum pukul 6 or 7 pagi (aku lupa. hehe). Kalau lepas pukul 7, dorang  tak bagi kita teruskan perjalanan. Dalam group kami, ada beberapa orang (tak sampai 5 rasanya) yang tak mampu teruskan perjalanan. Ada yang sesak nafas, ada yang memang kepenatan yang teramat. Stamina penting ye, kalau korang ni kurus slim je tapi stamina tak ada jangan mimpi ok nak sampai puncak.

Lagi satu, sehari dua sebelum daki gunung, korang jangan la makan benda-benda pelik yang tak pernah korang makan. Pernah berlaku masa tahun sebelum tu (projek kolej ni, almost tiap-tiap tahun buat), ada senior aku, punya la seronok sampai Sabah sampai semua makanan nak try. Masa daki gunung, dia kena cirit-birit. Kesian sangat. Kalau nak kira, beliau sangat terkenal dengan ke-aktif-an beliau dalam bidang sukan di koleh kediaman kami. So, setakat jogging 2-3 round pusing UM tu memang kacang la bagi beliau. Tapi nak buat lagu macam mano, kesihatan tak mengizikan, kan..

Berbalik kepada cerita asal, aku berjaya sampai ke check point terakhir dengan jayanya. Berhenti rehat kejap. Kami dah boleh nampak bayang-bayang Low's Peak. Trek lepas tu memang berbatu aje. Bila makin tinggi ni, makin susah sebab oksigen makin kurang, badan dah penat, cuaca tak menentu. Sepanjang aku daki gunung ni, baru la aku ingat balik masa aku belajar Geografi tingkatan 1-3 dulu. Kalau korang ingat, setiap ketinggian, berlaku perubahan muka bumi, tumbuh-tumbuhan pon lain-lain mengikut peringkat. Macam ajaib je, mula-mula hutan, pastu jumpa pokok renek-renek je dan last sekali, tak ada tumbuhan langsung.

Cantik kan. Bila aku dapat pergi lagi ye??

Alhamdulillah, setelah berhempas pulas, aku antara yang berjaya sampai ke puncak. Aku tiba lewat tapi masih bersama-sama group. Akhirnya, perjuangan aku selesai jugak, nak sampai puncak. Kita tak boleh lama sangat kat atas sebab nanti kabus akan mula naik dan mungkin pendakian turun jadi semakin payah. Lepas berehat kejap, ambil-ambil gambar, aku dan rakan-rakan yang masih bersisa kat atas tu mula turun.

Aku di puncak gunung.

Perjalanan turun pon lagi mencabar bagi aku. Malas pon ye. Hehe. Sebab badan dah penat, lapar dan kepala ingat katil aje. Tapi perasaan seronok masih ada. Lagi satu, masa turun ni, make sure kuku kaki korang pendek, kalo tak memang akan patah dan sakit sebab kaki dok tahan badan dari jatuh. Siap leh masuk dalam isi lagi kalau korang tak berhati-hati. Akhirnya semua selamat sampai ke Gate Timpohon kembali lebih kurang pukul 5.00 ptg. Terus kami bertolak ke Kota Kinabalu untuk ke tempat penginapan kami. Sebelum tu, pergi makan dulu tapi masa tu aku memang dah tak ada selera. Penat sangat ye kawan-kawan. Jalan pon macam ketam. Kaki sakit, badan penat.

Keesokan harinya (hari terakhir di Sabah), sempat pergi ke Bangunan Yayasan Sabah. Yayasan Sabah adalah yayasan yang menaja pembinaan Kolej Kediaman kami. Sebab tu le kolej kami nama, Kolej Kediaman Kinabalu, diambil sempena Gunung Kinabalu yang terkenal di Sabah dan seantaro tanah Asia Tenggara.  Lepas tu, pergi Taman Burung, Tanjung Aru lagi dan balik ke Kuala Lumpur dengan Air Asia.

Depan bangunan Yayasan Sabah.

Wetland kat tengah-tengah Kota Kinabalu.

Itu la serba sikit pengalaman aku mendaki Gunung Kinabalu. Pengalaman yang tak mungkin aku lupa. Tak tahu la bila lagi boleh daki lagi gunung ni. Sape ada pengalaman daki gunung kat mana-mana, share-share la ye.

1. this is so awesome! one day i hope to accomplish this feat too! =)

2. Thanks kenwooi. =) hopefully it will come true!

3. Slam..
    Hi..syima,
    Tahnx..wow..nice shot!
    Happy btul tgk gambar2 tu..k..I really like ur content ni.ada masa jalan2 ke blog saya ya..give comment..saya memang baru lagi ni..cuma excited mau buat something yg bg info tentang tempat2 pelancongan ni..kita share2 yek.. ;D

4. Hai akak.. thanks ye sudi jenguk2 sini.. saya pon masih baru.. sharing is caring =)

5. ejah paper work projek ni bleh x?...