Monday, December 30, 2013

Pengalaman Buat Ujian Pap Smear..

Assalamualaikum..


Actually aku tak pernah terpikir nak buat pap smear dalam masa terdekat ni.. memang sebelum ni ada baca dan tau pasal kepentingan buat pap smear ni.. tapi typical me, aku ni jenis penakut skit bab-bab gini.. paranoid skit benda-benda sakit.. kira takut sakit la..


Tapi disebabkan aku sekarang dalam process TTC (Try To Conceive), pap smear ni kira salah satu prosedur wajib yang aku kena buat.. so macam tak boleh nak mengelak la hahaha..


Ikut pengalaman aku, yang buat ujian tu, bukan doktor tapi nurse.. sesetengah orang, mungkin doktor yang buat.. bagi aku tak kisah janji ikut prosedur yang betul dan tak nak la nurse/docktor lelaki yang buat.. eh jangan tak tau dah ramai nurse lelaki sekarang hehe..  tapi sebelum aku buat, aku tak tanya pon sape-sape sakit ke tak buat pap smear.. tak google ke apa cara dia buat.. tapi tau la dia akan amek sampel macam lendir.. ada la tanya nurse, nurse cakap sakit skit.. oiiii.. takut takut hahaha.. dia cakap buat HSG lagi sakit.. sebab aku dah pernah buat HSG (yang ni aku cite kalau aku rajin. hehe) so aku rasa comfortable la skit nak buat pap smear ni..


gambar-gambar bawah ni hasil Google je.. takde maknanya aku snap gambar dalam bilik.. aku fokus time tu.. ok maklumlah, takut sakit.. haha..


speculum, spatula dan berus kot.. yang biru tu tag nama rasanya..

speculum - untuk buka dan hold dinding miss V so senang la nak amek sample tu..
spactula dan berus - alat nak amek sample.



Gaya baring masa ujian pap smear tu.. macam orang beranak.. 


Dan I tell you, memang tak sakit.. cuma tak selesa sahaja la.. tapi tak sakit.. janji rilek kan diri dan bertenang je la.. jangan dok pikir bukan-bukan.. nurse yang buat tu plak jenis pandai tenangkan hati aku.. dan tak gopoh pon.. pandai dia cool aku.. dia tanya la bila last bersama.. pastu dia ajar la cara nak bagi senang lekat (sorry sensored skit).. tu semua ilmu dan bagi aku takde istilah lucah ke apa.. pastu, lepas bersama, dia suh baring sekejap maybe 5-10 minit baru pergi basuh miss V.. kalo tak, takut kena jangkitan kat miss V.


Ok, ni perkara yang perlu korang tau pasal pap smear.


Kenapa Nak Kena Buat Pap Smear

Untuk kesan tanda-tanda awal kanser servik/kanser pangkal rahim.. kira ujian nak check kalau ada kuman/bakteria yang boleh menyebabkan kanser ni.. kalau kesan awal, bolehla diselamatkan lagi insya Allah.. kalau nak tau, kanser pangkal rahim ni pembunuh no.2 wanita selepas kanser payudara..


Persediaan Sebelum Buat Pap Smear

1. Make sure korang tak bersama dengan suami malam sebelumnya. senang cakap, dalam tempoh 24 jam sebelum ujian.
2. Tak period, paling sesuai 10 hari selepas period.


Bila Sepatutnya Kena Buat Pap Smear

Setahun sekali sahaja. kalau result dia negative which is OK, kena buat tiga tahun sekali.. dan kalau didapati ada kuman, kena repeat 6 bulan sekali.. dan rawatan akan diberi.. kalau dapat kesan awal, maka cara nak merawat lebih senang..


Ujian smear ni memang untuk wanita yang dah kahwin.. kalau yang dah beranak, memang digalakkan buat selepas 3-4 bulan beranak.. dan juga untuk wanita yang aktif melakukan hubungan seks.


Kalau belum buat, jom la buat.. kat hospital gomen free aje.. lagipon sekejap je tak sampai 2 minit.. macam aku pergi gomen sahaja.. cepat je.. sebab aku dah set appointment awal-awal so tak menunggu langsung. masuk terus buat.. cuma result dia lambat skit dari swasta.. tapi tak kisah la kan.. kalau swasta 1-2 minggu, gomen hospital 3-4 minggu.. semoga dengan perkongsian aku ni dapat menyedarkan korang betapa penting pap smear ni.. mencegah lebih baik dari berubat kan.. aceceh cakap macam bagus, padahal diri sendiri buat sebab terpaksa wakakak.. tapi serius korang, tak sakit cuma tak selesa.. eh ke semua orang dah buat? hahaha.. Lagi satu, ujian ni aku baru buat Jumaat lepas, so jangan tanya result tahun depan baru tau hikhik..


19 comments:

  1. salam shima..lama ak xbuka blog, xblog walking, xtulis blog, xblogging la kesimpulannya..
    nanti buleh la cite details ttc mu..
    ak pun pernah buat HSG..xpernah buat pap smear

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.. tu la lama molek mu x berblog.. sekali sekala aku g jenguk gak blog mu walaupon aku tengok x berupdate.. bakpo lamo tu senyap.. busy ko weh?
      loni ni takdok mood lagi nak bercite pasal ttc aku ni..
      ada aku tulis dok dlm draft tapi tak abis lagi haha..
      lagipon pengalaman aku biaso2 jah.. cuma nak share sebab biarla jadi kenangan..
      yang cabaran nak menjadi seorg ibu ni bukan la senang..
      kita ni ore2 terpilih..
      HSG tu sakit gak la.. tapi takdok sakit gilo2.. hok mu gano?
      pengalaman HSG ni lain2 tiap2 ore.. pengalaman aku, alhamdulillah tak sakit sgt..
      cuma lepas buat tu, meme jln terkangkang tapi aku kepit haha..
      pap smear meme tak sakit.. mu tak yah buat ke?
      nurse oyak ko aku, meme salah satu prosedur wajib..

      Delete
  2. me pernah buat pap smear thn 2009..memang tak sakit pun..me buat kat private hosp

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. mahal x kalo buat kat private hosp? mmg x sakit kannn ;) dulu2 ingat sakitttt

      Delete
  3. Assalamualaikum awak. sheila dulu pernah kerja klinik dan insist doc buat pap smear ni. agak ngerilah.. tapi tak sakit sangat sebenarnya. in shaa Allah sheila doakan awak murah rezeki dapat baby.. sheila ingat lepas pantang nak buat pap smear ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam sheila.. tima kasih doakan saya.. saya doakan kandungan awak sihat.. awk pon sihat ok.. jaga diri..

      Delete
    2. in shaa Allah, saya akan doakan untuk awak sentiasa. jaga kesihatan ye :)

      Delete
  4. citer laaaa. ida tahun ni macam nak ke ara treatment tapi ntah la. aku ni penakut. pap smear pun tak buat lagiii.. hahahhahahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi la ida.. mana tau rezeki kan.. tgk semua kwn ida dh preggy, nadia n nory kan.. syok baca pengalaman dorg.. pasal HSG tu x tau nak cite bilerrr.. hahaha..

      Delete
  5. i dah anak 2 tak pernah buat pap smear... huhuhu asyik ngelat jer..

    ReplyDelete
  6. Sy mencari info psl pap smear nie..walo ank dh 4, tak pernah buat sbb takut sakit..huhu..
    Malu pon ye kot...hehe

    ReplyDelete
  7. Kalau gadis yg belum kawin boleh ke buat ujian ni?

    ReplyDelete
  8. Kalau gadis yg belum kawin boleh ke buat test ni?

    ReplyDelete
  9. Mcm mane procedure utk buat pap smear kt gov?

    ReplyDelete
  10. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Kepentingan Ujian Pap Smear

    ReplyDelete
  11. Sya pun blum buat ujian pap smear nih ..ank da 3 orng

    ReplyDelete
  12. Baru je buat ujian pap smear for the first time kelmarin.. takdela sakit sangat seperti yang orang cerita. huhu. lega rasa dah buat.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails