Wednesday, January 23, 2013

KRABI DAY 2 PART 2 - KRABI TOWN

Salam uols..

Kita sambung balik cite Krabi.. lepas kami balik dari island hopping tu terus balik hotel.. dorang memang ambil dan hantar kat hotel tak kisah uols stay kat area Aonang ke, or Krabi town ke.. so balik la kami ke pangkal jalan.. sampai hotel, terus mandi bersihkan diri pastu rilek-rilek tengok movie kat TV jap. yang best selain channel Thai ada jugak channel macam Fox movies tu haruslah aku layan movie.. Boleh tahan gak cite semua best-best.. last-last tertido, bangun pon dah maghrib.. terus bangun bersiap dan keluar cari makan.. lapar woo..

So malam tu kami jalan lagi from hotel sampai ke area Aonang. rasanya dalam 10 minit gak. pastu discuss dengan encik suami ajak dia pergi Krabi Town.. kalau tuk-tuk yang motosikal tu.. orang pangil apa ek.. memang dia tak pergi sebab jauh 40-45 minit from Aonang so kami amek tuk-tuk yang rupa dia macam van tu. one way 400 bath pergi balik 800 baht. memula aku refuse nak amek round trip sebab aku pikir, takutla rushing pastu takkan dia nak tunggu lama-lama kan. tapi encik suami cakap amek jela round trip senang keje.

Tengah-tengah Krabi town. unik kan traffic light diorang kan...

Perjalanan ke Krabi town memang agak jauh.. kalau merempit dengan motor memang kebas gak bontot uols.. jangan tak tahu hari ke-3 weols merempit ke Krabi town,naik kematu bontot hahaha.. yang tu nanti cite lain la ek.. pastu on the way ke Krabi town tu, ade certain tempat mcm gelap, yelah area kampung memang la gelap ada lampu jalan je. mula-mula sampai driver tu letak kami kat tengah-tengah Krabi town tu. tapi aku tengok dah banyak kedai dah tutup. masa tu dah nak dekat pukul 9 kot. aku membayangkan Krabi town ni sama happening macam Aonang tapi tak langsung.. ke aku pergi salah hari hahaha.. tapi nasib baik la ade area macam pasar.. masih buka.. kami pon masuk dan jumpa kedai makan muslim. so terus makan kat situ. makan nasi campur. aku amek lauk ikan keli masak apa ntah.. berdesing pedas gile. tu pon aku tak letak sanagt kuah sebab tengok rupa macam pedas. yg encik suami pergi letak kuah banyak lagi tak boleh nak makan sangat.. perut dah la 'manja' tapi aku suka je la tapi sampai bengkak bibir pedas.. pastu dia bagi ulam dengan sambal belacan. terus macam berselera aku makan.. hahaha.. air plak, manis giler, uols bayangkan air aku order boleh tambah air kosong satu gelas lagi baru just nice je rasa dia..

Lepas makan terus jalan kat kawasan sekitar.. ada orang jual buah.. aku agak ni pasar buah sebab ramai gile orang jual buah, selain makanan.. tapi ramai lagi orang jual buah..

Durian bangkok.. besar woo...

Ni dah yang dah dikopek.. besar-besar.. terliur jugak tapi tak beli ponn..

Weols beli dokong dengan manggis hahaha.. macam tak pernah jumpa kan. tapi bila tengok rasa terliur sangat. buah dia segar pastu manis sangat dan murah.. tengok tanda harga kat atas tu.. murah kan kan.. hehehe.. pastu kitaorang jalan kat area kaki lima bangunan ada macam orang buka gerai.. kedai-kedai kebanyakan dah tutup so decide nak balik la sebab macam dah tak ada apa nak buat kan. terus pergi balik kat driver tuk-tuk tu. dia tunggu dalam tuk-tuk dia.. dia tanya dah habis ke? aku cakap yes sebab macam tak ada apa pon. aku cakap omputih nga dia tapi dia banyak tak paham dari paham. pastu aku cakap boleh tak pusing one round pastu terus balik.. dia cakap ok ok..

Tapi dia tak paham kot. hahaha.. tapi bagus gak tak paham sebab lepas tu dia bawa kitaorang jalan-jalan. memula pergi kat area riverside Krabi. masa tu malam so tak nampak apa pon.. ramai la jugak orang dok lepak kat situ. driver tu suh kami amek gambar kat ketam ni..

Welcome to Krabi, Thailand :)

Tengah syok amek gambar kat sini, tetiba bateri kamera habis.. aku lupa nak charge lepas balik island hopping tadi.. huhu.. so, terus simpan la. pastu lepak jap kat area riverside tu.. driver tu ada tanya dah makan ke? aku cakap dah.. memang situ ada banyak gerai dan kebanyakan halal sebab yang menjual pakai tudung dan ada tanda halal.. driver tu memang muslim so tak was-was la.

Then, dia bawa pergi jalan lagi. dia kata nak bawa pergi kat Pesta Tahun Baru. tempat tu macam ekspo, ada mainan dan kedai jual macam-macam.. encik suami sempat rembat tali pinggang pastu aku banyak beli makanan la. semua benda aku nak try.. jauh gak kitaorang jalan sampai hujung patah balik.. pastu ingat nak pergi yang other side plak tetibe hujan.. tak lebat sangat tapi boleh tahan sejuk.. so, decide nak balik la.. lagipon dah penat jalan hahaha..

Naik tuk-tuk terus bantai buah yang kitaorang beli.. segar dan manis.. pastu encik suami perli aku nasib baik kita amek round trip kalau tak, awal-awal lagi dah balik sebab tak tahu pergi mana.. yelah yelah, nasib baik saya ikut cakap awak..hehehe..

Driver tu drop kami kat hotel sebab weols nak letak barang yang dibeli. sebab lepas tu nak pergi cari tempat massage.. tapi masa tu dah macam pukul 10.30 local time dah. banyak kedai macam tak terima customer dah.. aku pon macam malas dah jalan jauh-jauh.. hahaha.. so balik bilik semula.. rilek kat bilik pastu tido.. tak sabar nak pergi elephant trekking esok hehehe...

1 comment:

1. Assalamualaikum kak, bestnya. nasib baik sana ramai Muslim, maka menyenangkan kita kat sana kan :)