Monday, February 17, 2014

Chili Prawn Bertelor ala-ala Chili Crab Catz's Cafe ;)

Salam korang.


Bila jenguk blog kak Catz dia tunjuk gambar ketam tengah bergelimpangan dengan telur melelelelehhhhh,
terus kepala ni tune nak makan ketam gak.
Kak, ko saje buat orang mengidam kak.
OK, jangan salah paham, aku belum mengandung (doakan ye). 


Tapi aku tak guna ketam, aku guna udang.
Apis beli udang galah lebih kot 20 ekor kat pasar tani.




Resepi aku tiru kak Catz punya, tapi alter skit ikut apa yang ada dan selera aku.


Bahan-bahan:

Udang galah - 20++ ekor
Bawang merah 3 ulas
Bawang putih 2 ulas
Bawang besar - 1/2 biji - ni aku nak bagi manis bawang sebab aku tak letak gula
Halia sebesar ibu jari
Serai 2-3 batang
Cili kering - 3 sudu
Cili api - 2 biji
Sos cili - 2 sudu
Sos tomato - 1 sudu
Tomato - 1-2 biji
Telor - 2 biji
Garam dan gula secukup rasa - aku tak letak gula.


Cara buat:

Tumis bawang merah, bawang putih, halia yang ditumbuk. Sila guna lesung batu baru sedap ;)
Masukkan cili kering yang dah diblend (aku guna yang segera je), tumis sampai garing dengan api perlahan.
Masukkan serai yang diketuk dan bawang besar, kacau.
Masukkan sos cili, sos tomato, tomato sekali.
Masukkan air 1/2 cawan, biarkan gelegak sekejap.
Then, masukkan udang.
Bila dah nak masak tu, tuang telor yang telah dipukul atas udang tu.
Kacau sekejap, angkat.



Wallahhhh.
Dah ala-ala fatty crab, tapi version udang.



4 comments:

  1. Assalamualaikum awak... wahhh terliur mak! nyumm nyumm, nanti nak cuba gak. thanks bagi resepi ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam sheila.
      yes, kena cuba tau.. memang sedapppp

      Delete
  2. bestnyo...loni musim udang sini..nak try jugok la

    ReplyDelete
    Replies
    1. muroh ko udang sana... mu dok kuching kat area mana weh..

      Delete

Related Posts with Thumbnails