Wednesday, November 23, 2011

Tribunal Pengguna Part 2

Ingat lagi tak pasal ni? Ok, selepas aku send borang 1 kepada pihak penentang, lebih kurang sebulan lepas tu baru aku terima balik kad akuan terima tu. Sepatutnya dalam masa seminggu dua dah boleh dapat balik. Tunggu punya tunggu tak kunjung tiba so aku call pihak tribunal tanya macam mana. Diorang suh aku call pos malaysia sendiri. Bila dah call tu pihak pos suruh aku photostat resit pos dan isi borang di pejabat pos berhampiran. Tapi belum sempat aku nak pergi ke pejabat pos keesokan harinya, aku check dah ada kad akuan tu dalam peti pos umah aku. Lega ;p


So, sekarang tengah berdebar tunggu hari ‘perbicaraan’. Aku pon ada terima borang 2 daripada pihak penentang untuk membela diri atau menentang semula tuntutan aku. Diorang pon guna cara yang sama pos yang perlukan kad akaun terima. Kebetulan masa tu aku tak ada kat rumah, so kena pergi amek kat pejabat pos sendiri. Aku dah baca sepintas lalu hujah2 diorang. Biasa la, mesti diorang nak menegakkan hak mereka gak. Kadang2 risau jugak takut alasan aku tak kukuh tapi kalau aku tak cuba, aku tak tahu kan.


Terus terang cakap, aku memang mengharapkan kemenangan di pihak aku. Walaupon kes ni dah berlaku 2 tahun lebih, tapi aku masih nak tuntut sebab satu, selagi tak cecah 3 tahun memang boleh tuntut. Kedua, aku baru tahu yang ada badan macam tribunal ni yang menjadi tempat kita untuk menuntut hak kita sebagai pengguna. Tapi, tetap ada term and conditions. Insya Allah, jika aku diberi kekuatan, aku akan bercerita lagi pasal ni. Tuntutan apa yang aku buat dan siapa pihak penentang tu. Korang doakan aku ekk..


Dan kalau aku menang, aku akan dapat balik duit aku tu. Insya Allah aku akan cuba selesaikan hutang2 yang tertunggak. Atau mungkin boleh buat modal berniaga. Harap2 kalau tak dapat semua, dapat la skit...


pic tiada kaitan dengan entry.

Setiap orang ada rezeki masing-masing, dan rezeki tu di tangan ALLAH. 
Janganlah kita takbur dengan kesenangan dan kemewahan yang kita ada hari ini. 
Janganlah kita bongkak mengatakan kita sudah berjaya sehingga kita lupa bersyukur dengan segala nikmat yang kita perolehi dari-Nya.



2 comments:

  1. cayalah eim, tegakkan hak anda sebagai pengguna!!!! aku sokong 200%
    aku pnah kena gak, tpi aku xreport smpai tribunal,maklumla, student agi masa tuh
    tpi mmg aku wat surt komplen ke company 'orang itu',, explain knapa aku nk komplen, knapa aku xpuas ati, serba-serbi la, fotostat segala bukti2
    'org itu' pyala marah aku, anta msg mcm2
    aku malas nk layan, aku wat donno je
    puas ati aku
    hehe

    ReplyDelete
  2. mula2 aku x tau gak leh tuntut kat tribunal tu.. aku baru je tau sedangkan benda tu dh 2 tahun lebih.. tp as long as not exceed 3 years xpe jah..

    ishh, sepatutnya mu kena tuntut sampai dpt tp xpe la mungkin masa tu xtau lg prosedur mcm mana kan.. tp at least puas hati leh komplen biar dia tau skit kita ni bukan senang2 leh diperkotak katikkan.. hehe..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails