Saturday, October 6, 2012

Rahsia Dapur Masterchef...

Salam uols..

Actually, not masterchef ok, dapur aku je pon. hihi. saje je sebab sekarang ni kan masterchef malaysia 2 tengah hot. memang almost every night aku tengok. sampai rumah pon around maghrib, mandi, solat dan masak kalau rajin pastu sedang elok selesai semua, masterchef dah bersiaran.. sebelum ni masterchef malaysia 1 aku tak tengok sangat sebab masa tu rumah takde astro pon. pindah rumah baru la pasang astro..gedik.. hahaha..


Ok dah alang-alang sebut pasal masterchef ni kan.. nak tanya la skit, antara 3-3 juri tu yang mana korang suka hikhik.. aii suka chef joe, hahahaha.. suka tengok muka dia 'malas' nak senyum tu.. pastu kalau masa dia komen makanan tu memang aku ternanti-nanti sebab chef joe jenis yang direct. kalau dia belek-belek makanan tu, tak masak terus dia tak makan.. susah benar nak puji sedap.. kalau dia puji sedap tu memang sedap laa yek.. berdebar2 aku nak dengar komen dia.. hahaha.. macam la aku yang masak plak.. 


Disebabkan masterchef la tetiba mood memasak meluap-luap.. nampak sangat aku jarang masak hikhik.. almaklumlah, dok berdua je nak masak pon malas.. tapi boring jugak makan kat kedai.. dalam seminggu tu ada la 2,3 kali masak.. lagipon encik suami tu tak banyak songeh, apa aku hidang tu la dia makan.. tak pernah lagi dia request makanan pelik-pelik.. so keje aku memang senang kan kan.. haha.. 


Ni sebenarnya aku nak share satu produk eh nak cakap apa ek.. memang terbaik laa..


Osyter sauce jenama panda, produk Lee Kum Kee.. ala produk yang Chef Wan yang jadi duta tu.. kalau korang perasan, ada je iklan dia kat tv.. tapi aku lupa plak harga dia.. try la uols.. sedap :):)


Semalam aku masak sayur guna oyster sauce tu.. dap dap.. goreng sayur nak tunjuk ke? hahaha.. aku masak sayur memang banyak.. sebab sayur ni mcm snek aku, aku lapar, aku ratah je sayur tuh.. main course semalam aku masak ayam bakar.. ayam tu perap letak bawang putih, bawang merah, serai, halia, letak garam skit pastu perap setengah jam.. pastu bakar atas non-stik pan. pencicah dia sambal belacan.. gambar ayam takde sebab lapar sangat pastu ayam masak last sekali.. 




Pagi tadi goreng nasi.. nasi goreng seafood..  berselera encik teman makan.. hahaha... tapi sebenarnya weekend aku mmg masak, jarang tak masak... minggu sebelum ni aku dah masak sambal bilis la, sambal sardin, bihun goreng, spagetti bolognese, ayam masak halia, mcm2 lagi la. memang la menu tu biasa2 je.. tapi boleh cakap setiap malam balik kerja aii masak you.. *rajinnya* tetiba haha.. tetiba bersemangat kan.. teringin nak cuba buat kek ke, lasagna ke, makaroni bakar tapi takde oven kat rumah ni.. ok terus masuk my wishlist.. harap lepas ni boleh try masak benda yg bakar-bakar ni.. 


ok uols nak bersiap nak pergi kenduri...



3 comments:

  1. mcm sy gak..leh bila jer brp kali msk..tp weekend selalunyer msk..tu pon either ahad or sabtu jer..

    Mmg sos lee kum kee tue terbaik..rega lebih mahal dr sos osyte sos lain..:-)

    ReplyDelete
  2. ada ketikanya kak gie, weekend pon saya malas masak hahaha.. ajak encik suami makan luar.. jalan2 cari makan kononnya..

    aah, mahal skit, tapi berbaloi..hikhik..

    ReplyDelete
  3. aku x tau nk beza sdp ke x sdp oyster sos ni..beza eh ngan jenama lain?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails