Saturday, September 18, 2010

Raya Puasa 2010

Hampir seminggu lebih aku tak update blog. Sepanjang dok kat kampung memang takde mood nak mengadap laptop dan internet. Tambah-tambah tahun ni memang busy sebab ada dua rumah. Ni kira nak bayar hutang la nak stori mori pasal perjalanan balik raya dan sambutan raya yang serba ringkas dan sederhana.

Perjalanan balik kampung hari tu memang berjalan lancar cuma jam jugak la kat sesetengah tempat macam kat Highway Karak, Bentong dan Raub. Memang kami saje pilih hari Selasa sebagai perjalanan pulang ke kampung sebab confirm-confirm Rabu ramai yang nak balik. Mostly, kawan-kawan aku decide nak balik hari Rabu sebab kemungkinan besar raya jatuh pada hari Jumaat. Cuti pon bukan boleh ambil awal-awal sebab nak ambil cuti panjang lepas raya. Kebetulan, lepas raya ada satu lagi cuti umum, Hari Malaysia. So, ramai yang terus sambung cuti sampai hujung minggu ni. Berbalik kepada kisah balik kampung, punya lah plan nak bertolak lepas Asar petang 7 September tu tapi dok main sana, dok main sini, kemas itu kemas ini, officially pukul 12.00 tengah malam jugak kami bertolak dari Gombak. Hehehe.

Pukul 3.50 pagi, kami singgah bersahur di Kuala Lipis. Saje stop awal sebab tengok ramai yang balik confirm-confirm ramai nak bersahur. Kalau nak kira pengalaman lepas-lepas, makanan cepat habis. Dan.. memang betul firasat aku, kami adalah orang terakhir yang dapat order makanan kat kedai tu. Tu pon, nasi goreng dengan telor mata je. Masakan panas yang lain semua 'sold out'. Memang murah rezeki akak kedai tu malam tu. Masa kami dok tunggu makanan kami tu pon, ada lagi 4-5 family yang singgah nak bersahur tapi keluar balik sebab makanan dah habis. Time tu dah pukul 4.30 pagi.

Setelah menempuh perjalanan hampir 10 jam (2-3 jam lewat dari biasa), kami selamat sampai ke kampung halaman. Rindu gile aku sebab ni adalah first time balik kampung selepas selamat jadi wife orang. Excited jugak la nak balik dua rumah ni. Mana nak dituju dulu pon pening. Masa on the way tu, kejap-kejap nenek aku call, kejap-kejap umi aku sms, kejap-kejap mak mertua aku call.. Aku dengan encik suami dah pening nak tuju rumah mana dulu. Haha. Sapa cakap kalau kahwin orang dekat-dekat takde masalah. Ni la masalahnya kalau kahwin dengan orang kampung dekat-dekat.

Memandang kami tiba hari Rabu, raya jatuh hari Jumaat, kami decide sehari buka puasa kat rumah umi, sehari berbuka kat rumah mak. Complicated jugak kepala ni dok memikirkannya. Bila dah sampai, kami decide nak berbuka di rumah mak (rumah encik suami) dan tidur kat situ. Siap salam-salam dengan family belah encik suami, kami ke rumah aku pulak, jumpa umi dan family aku pulak. Lepas tu, terus pergi rumah mak mertua nak prepare juadah berbuka. Nasib baik tak kena masak sebab Abah (bapa mertua) janji nak belikan nasi kerabu kat KB (Kota Bharu) sebagai menu utama berbuka. Mungkin Abah pon paham keletihan kami baru sampai dari KL, dah la perjalanan lama dari biasa. Lepas tu, terus gerak pergi bazar ramadhan kat Wakaf Bharu. Memang ramai gila orang dan sesak gila. Bazar ramadhan kat Wakaf Bharu ni memang tempat wajib aku pergi kalau nak cari murtabak mini atau orang Kelantan panggil, 'murtabak kecik'.

Lepas berbuka, aku tertidur dan pukul 11.00 malam terjaga balik. Punya lah letih sebab selepas sampai dari KL masih tak berehat. Pagi tu, waktu sahur dapat merasa menu sahur paling best kot aku makan sepanjang sahur ramadhan kali ni, siakap tiga rasa buatan mak mertua. Hehe. Anak menantu tak sempat nak menolong.. letih sangat. Lepas sahur dan solat Subuh, sambung tidur balik sekejap sampai pukul 8.00 pagi. Punyalah letih memang mata tak leh nak tahan dah. Dok tertutup je.

Petang tu, aku balik ke rumah umi. Bestnya boleh tidur atas katil sendiri. Hahaha. Rumah aku, katil aku, rumah encik suami, katil encik suami la. Mana sama :) Ngehehehehe... Family makcik aku yang dok kat Shah Alam pon sampai petang tu. Dapat la kami berkumpul ramai-ramai sebab tahun lepas, dorang tak dapat balik sebab beraya di Kedah (belah suami makcik). Tahun ni kira bonus la sebab semua ada termasuk encik suami merangkap orang baru dalam family kami.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Syawal 1431 Hijrah

Lepas solat Hari Raya Aidilfitri di masjid kampung aku, kami terus pergi beraya di rumah nenek aku, Mama. Semua berkumpul kat situ. Sorry ye punya la syok makan takde gambar diambil. Kalau ada pon dalam kamera adik aku. Lupa nak ambil. Lepas bermaaf-maafan dan bagi-bagi duit raya, kami terus beramai-ramai pergi beraya dengan jiran di sekeliling.

Lepas tu, dalam pukul 11.00 pagi terus aku dan encik suami terus balik ke kampung encik suami. Dekat je pon, 15 minit pon tak sampai. Sayu je rasa first time beraya dengan family belah encik suami. Aku rasa macam dah hampir lengkap hidup aku, dah ada suami, mak dan bapa mertua serta adik-adik ipar. Sekarang ni, harap-harap ada rezeki nak dapat 'orang baru'..

Gambar -gambar ni bukan first day Raya, ni raya ke-7 dah :) Baju raya pon dah basi.





Sekali lagi, 
SELAMAT HARI RAYA SEMUA.
MAAF ZAHIR DAN BATIN 
daripada kami, 
Syima dan Hafiz.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails