Saturday, September 20, 2014

Macam Mana Tahu Aku Mengandung?

Soalan standart kottt bila orang dah tau aku mengandung.
Even doktor yang check aku pon tanya aku apa tips dapat mengandung, makan apa, amalkan apa.
Pasal apa aku amalkan, makan semua tu, aku share lain kali.
Kali ni nak share kronologi macam mana aku tau aku mengandung.
Serius aku cakap, kami laki bini pon tak sangka wehhhh.
Nak ikutkan masa bulan 5, aku tergerak hati nak call GH Klang nak follow-up nak tanya bila boleh buat next IUI. Cite aku buat first IUI korang boleh baca KAT SINI.
Dalam hati macam nak cuba la lagi. Aku plak jenis bukan penyabar. So nak cepat buat IUI. Kalau ada banyak duit, buat IVF macam cousin Apis.
Tapi sedar diri duit bukan banyak. haha. 
Actually IUI ni pon bukan kitaorang suka-suki nak buat. Doktor yang suggest.
Maybe doktor tu pon bukan jenis penyabar haha.


Ok bulan 5 tu call GH Klang, cakap nak try lagi sekali.
Dah siap plan nak pergi amek ubat turun darah sebab aku punya period tak teratur.
Aku kan tak penyabar, kang buatnya tunggu keluar sendiri tak keluar-keluar, kang lambat.
Tup-tup awal bulan 6. ok, 3 June 2014 period aku datang. 
Terus call hospital cakap nak pergi amek clomid. Clomid ni kena makan hari ke-2 period.
Aku pon makan la sampai hari ke-6. Hari ke-9 tak salah aku, kena pergi scan atau orang panggil TVS. Pergi check telor dah besar mana. Kalau size telor ok, esok boleh proceed IUI.
Tapi doktor cakap size telor aku masa tu tak menepati kehendak untuk proceed IUI. Kalu buat pon, percent nak melekat rendah. Tapi dalam hati aku, semua tu kuasa Allah kan. Kita manusia sekadar berusia. Kalau doktor cakap kecik lagi, tapi kalau Allah nak bagi rezeki, tetap rezeki kita ye tak.
Allah Maha Adil.


So pergila lagi hari ke-11 untuk scan telor lagi.. pon tak cukup syarat.. 
Doktor suh datang lagi hari ke-14 sebab esok tu hari Sabtu. Klinik O&G tak buka Sabtu Ahad.
Masa tu aku dah ada simptom-simptom nak demam.
Oh lupa nak cakap, bila aku start abis period - lupa hari ke berapa, aku dah start 'bersama'.. ehem ehem.. paham sendiri la ye. Orang yang berTTC memang paham. Malah doktor dan nurse akan suggest kat kita bila patut bersama. Bila dah bersama, apa kena buat. Tapi tak payah la aku cite details kat sini ye. Sini public. haha. Clomid tu untuk besarkan telor kita so amek la peluang tu untuk bersama suami ye. Kalau ada sapa-sapa kat sini curious clomid untuk apa. Mana tahu, rezeki korang nak menjadi usaha korang. Aku pon sematkan benda yang sama dalam kepala.
Walaupon aku pergi scan, doktor cakap telor aku tak cukup besar untuk IUI.
Tapi tak bermakna tak cukup besar untuk try cara nornal. hikhik. So, balik usaha sendiri.


Nak jadikan cite, hari ke-14 hari Isnin tu aku tak pergi pon. Sebabnya, aku demam dan dapat MC 2 hari - Isnin dan Selasa. Serius aku tak larat giler. Siap mintak doktor inject sebab tak tahan.
Aku decide tak nak pergi scan telor sebab tak larat.
Aku dengan Apis pikir takpe tak ada rezeki lagi nak try scecond IUI. 
Kita cuba cara normal je la haha. Walaupon dah hampir 4 tahun mencuba kan. Tapi sapa tau rezeki.. Macam tu la pikiran kitaorang masa tu. Tapi tak mengharap sangat.


Sampai la bulan puasa. Bulan puasa memang takde IUI dibuat.
Kalau nak buat IUI lagi, kena tunggu lepas raya.
Awal bulan 7 tu, aku tunggu gak la period aku datang. Curious la jugak sebab bulan lepas datang period dengan sendiri, kot-kot bulan ni nak datang sendiri dan normal.
Simptom-simptom period dah ada. Kira akhir bulan 6 dah ada la simptom period. 
Dah seminggu tu tak datang jugak, sampai masuk minggu ke-2. 
Aku dah pelik. Kalau ikutkan kejap je, dah datang period.
Masa bulan posa tu, aku banyak masak dari beli untuk berbuka.
Rasa penat sangat dan malas tapi gagahkan jugak sebab kesian kat Apis.
Ada la cite kat Eena pasal ni. Pastu minah tu suggest aku wat UPT.
ALHAMDULILLAH.
Kami yakin dengan kuasa Allah. 
Walaupon doktor cakap masa tu (masa second TVS), takde guna kalau nak IUI kalo size telor tak besar - tak macam prosedur IUI nak. tapi dalam hati dok cakap dok ulang, kuasa Allah takde orang boleh lawan. Kalau dia nak tulis tu rezeki kita, tetap rezeki kita. Sebab telor dah ada. dan akan pecah bila-bila masa dan kami pon ada balik 'bersama'.. Mana tau Allah nak bagi kan.
Masa tu sedih jugak doktor cakap macam tu pastu macam pujuk diri sendiri.



Ni scan masa dah 10 weeks. First checkup.
Aku dan Apis anggap inilah hadiah anniversary kami tahun ni.
Sebab kalau nak ikutkan pengiraan doktor baby ni 'terjadi' semasa bulan anniversary kami - bulan June. Aku dan Apis ada plan nak ke Phuket lepas raya.. so, cancel je la.. hehehe


Terima kasih Allah atas nikmat yang ternilai ni.
Sekarang aku sedang menjalani hari-hari yang penuh makna - penuh berhati-hati jugak.
Rasa macam giler lama nak masuk minggu ke minggu. 
Lepas seminggu tau pregnant, aku ok lagi. Masa tu aku dah 4 weeks.
Semua dok tanya, tak mabuk ke? ok ke? penat ke? Alhamdulillah aku ok.
Lepas seminggu, simptom ibu mengandung dah datang -Morning sickness, afternoon sickness, evening sickness dan night sickness semua datang.
Aku dah tak boleh masak. Bau masakan pon dah nak muntah.
Melepet je la aku atas katil. Sambung MC.. hahaha..
Dan Alhamdulillah, masa balik raya aku dah makin ok.
Cuma masak still tak boleh. Makan boleh haha.
Sekarang pon dah ok sangat. Mual-mual biasa la kan. Tapi dah ceria balik Apis cakap.
Masa aku mabuk teruk tu, aku ada amalkan satu ayat Yasin ni. Kawan aku Era bagi suh aku amalkan.
Alhamdulillah rasanya memang berkesan.



CREDIT HERE.

Korang baca sampai sebelum Kun Fayakun, stop sebelum tu, niat dalam hati apa yang nak diminta pastu baru sambung Kun Fayakun tu.. Insya Allah kita berikhtiar..
Aku rasa morning sickness aku teruk sepanjang puasa je which was dalam 2 weeks ++.. Lepas tu dah ok.. mual2 biasa tu ada tapi ok la.. badan dah sihat.. pergi keje boleh drive sendiri.
Masa aku mabuk teruk tu, Apis hantar aku pergi keje..



Korang semua doakan aku, Apis dan baby kami ok.
Semua orang tak putus-putus bagi nasihat.
Sekarang masuk minggu ke-16.. nak masuk 4 bulan..
Bukan aku dengan Apis je excited. Boleh kata semua yang rapat dengan kami - family and friends semua sama-sama excited. 
Once again, apapon, kami yakin dengan kuasa Allah.. redha dengan dengan qada' dan qadarNYA.




4 comments:

  1. Alhamdulillah...
    Percaya...Allah maha mengetahui..
    Kalau dah Allah kata jadi..maka jadilah.....
    Tahniah yer...
    Jaga diri bebaik2 :-*

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum shima. Allahuakbar! Subhanallah. Alhamdullilah. Rezeki dah sampai. bestnya, Adam ada kawan. yeayyy. jaga diri baik2 tau mommy to be. sheila masukkan awak punya blog dalam bloglist preggy mommy.. heeee

    ReplyDelete
  3. tahniah syima..alhamdillah..allahuakbar.!! semoga sihat hendakNya
    nana pun masih ber tcc..insyallah bulan 10 ni buat iui..
    doakan nana hamil jugak,mana tahu doa ibu mengandung ni termakbul. :) amin

    jemput ke blog nana
    https://www.diyanarazim.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails