Monday, September 30, 2013

Hak Kita Sebagai Pembeli, Pengguna & Pekerja

Assalamualaikum.


Aku nak tanya korang, ok tak nak jawab pon takpe. tapi sure lepas aku tanya korang mesti tanya diri korang balik kan.. hahaha.. ok aku nak tanya, kalau korang tahu satu-satu benda tu or apa2 je la, adalah hak korang tapi korang dinafikan hak tu, korang akan berjuang tak untuk dapatkan hak korang balik? paham ke tak? ok aku bagi contoh. kata la korang beli something pastu benda yang korang beli tu rosak. Korang pergi tukar tak? or korang just cakap takpe takde rezeki...


Aku? kalau aku la, depends.. Kalau kos barang aku beli tu berbaloi dengan aku nak pergi balik ke kedai tu, aku memang pergi.. aku akan dapatkan hak aku sebagai pembeli.. jangan tak tahu, aku pernah ke Tribunal Pengguna atas satu kes yang aku malas nak share kat sini.. dan aku dapat hak yang sepatutnya.. jangan risau tribunal tak menindas sapa2.. ada win-win situation..


-gambar selingan- *takde kaitan dengan entry*
syok wooo shopping kat NSK, murah dan banyak choice - berbaloi2 *promote*


Aku nak korang tahu kita sebagai pembeli/pengguna memang ada hak untuk menegakkan apa hak kita.. kenapa kita nak malu? dan teruskan biar hak kita diperkotak-katikkan.. even, sebagai pekerja, kita juga kena tahu hak kita sebagai pekerja kat company yang kita kerja.. baca kontrak kerja kita betul2. pahamkan kandungan dia.. kalau kita rasa kita patut dapat ni, dapat tu, suarakan.. why not kan? semua orang ada hak yang sama.. kalau yang kenal aku, tau la aku ni macam mana.. aku mungkin nampak pendiam (yela sangat haha), tapi aku tau bila kena bersuara.. bukan la setiap masa aku nak complain je, kenala tengok keadaan juga kan.. kalau tak tahu, rasa nak tahu, silala bertanya.. 


Dulu aku pernah kena langgar dari belakang.. masa tu tengah stuck dalam traffic jammed kat dari Kerinchi nak masuk NPE.. tetiba ada orang langgar keta aku.. aku terus gerak ke depan, cari tempat clear sikit nak discuss pasal keta yang kena langgar tu.. kitaorang tukar2 no phone je dulu sebab masa tu aku rushing nak balik rumah nak kemas, nak balik kampung beraya.. bila husband aku tengok kesan accident tu, husband aku cakap ala, sikit je.. tak payah la nak claim apa2 nga minah yang langgar tu.. aku cakap NO.. sebab aku tau kalau aku nak baiki kerosakan tu, aku tak boleh baiki sikit2, kena buat satu bumper tu terus.. so, aku call minah tu cakap, aku nak RM200 ke RM150 dah lupa.. minah tu cakap ok, bagi account no.. dalam masa sehari, aku dapat duit tu.. ala, kalau minah tu nak minta kurang or nak nego, aku masih ok.. lagipon memang kerosakan tu sikit, tapi kalau nak baiki tak boleh nak buat sikit.. kena buat satu bumper terus.. so agak pricey la.. tapi since minah tu setuju, aku ok je la.. sebab dia pon tau dia yang salah kan.. cousin aku lagi kelakar, ada ke orang langgar bontot keta dia, dia yang lari hahaha.. dah cousin aku tu lelaki.. pastu kena keluarkan duit sendiri baiki..


Ada jugak certain kedai yang bila baca resit pembayaran, ada tulis, Goods sold are not refundable, returnable or exchangeable, padahal ko jual kasut kot (contoh).. bukan jual bra ke spender ke.. tapi korang jangan risau.. walaupon diorang tulis macam tu, korang still ada hak.. sebagai pembeli, korang tetap ada hak ok nak tukar (tapi depends pada barang jugak la).. yang ni aku tak tahu jatuh bawah akta pengguna yang mana.. kena study lagi hikhik.. kalau susah2 sangat, bawah pergi tribunal terus. bayar RM5 je fee.. kes pon cepat selesai.. memang hak-hak kita sebagai pengguna dijaga la.. 


Apapon, jadila pengguna yang bijak..

credit to penggunarakyat


p/s: aku suka shopping kat Poplook sebab kalau tak suka baju yang dibeli tu - saiz kecik ke, saiz besar ke, ada defect ke, dan sebagainya, kita boleh pos balik dan dapatkan balik wang kita.. dan process dia cepat dan efisien sangat.. T&C applied la.. tapi still ok ada win-win situation..


p/s: apa pula hak kita sebagai comper apabila ditipu oleh organizer? macam kes penipuan dalam contest Habib Jewels ni.. 

4 comments:

  1. syima!ak baru 1st time g NSK aritu.saing ak promo.last month g beli brg dpur sini..berbaloi2..hahaha.murah gile.suka~

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg murah kannn.. mmg berbaloi2.. buat la kad dio.. byk diskaun...

      Delete
  2. ramai yg cakap best shopping kat nsk.tapi kat tempat nik tak ada..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik dok mana? maybe leh try g kat area Klang Lama.. kat situ 24 hours.. mmg syokkk..

      Delete

Related Posts with Thumbnails