Wednesday, May 11, 2011

Diserang Malware!!! Cara Nak Buang Malware tu....

Aku rasa ramai jugak yang pernah diserang malware. selama ni aku tak pernah kena, hanya tengok kawan2 lain yang kena je. tup2 hari ni, blog aku dah terkena. mula2 aku nak buka blog kawan aku, tup2 keluar page merah cakap ada malware kat blog tu, so aku terus close, tak proceed. biasanya memang aku terus pangkah je la kalau blog yang aku buka tu ada malware. tapi tadi, lepas aku close blog kawan aku tu, aku try refresh blog aku, sekali keluar mende alah ni... huwaaa..




aku ala2 gelabah cipan plak. sebab sebelum2 ni pernah aku baca kat mana ntah cara nak atasi masalah ni tapi memandangkan aku tak pernah kena, aku tak ambil port le. tapi tadi bila dah kena, gelabah aku google bagai nak cari solution. 


dan aku dah jumpa beberapa link yang share cara diorang solve problem ni. 








Untuk solve problem aku, aku guna method remove link blog kawan aku tu dari list blog aku. kalau korang ada follow gak, better unfollow juga. dan kalau boleh korang bagitau la kawan korang tu yang blog dia dah terkena malware. so, boleh la dia cari asal usul malware dan remove juga. lepas dia dah settle problem dia, baru korang boleh add link dia dan follow balik. 


oh ya, aku guna Google Chrome bila detect problem ni. tak pasti pulak kalau pakai internet explorer or firefox, korang boleh detect malware ni.. ok, problem settled.





4 comments:

  1. ritu pon pernah kena..2 kali lak tue..so remove blog list br ler ok..huhu

    ReplyDelete
  2. samalah bro aq pun gelabah cipanzzz selamatlah kawan aq bg link blog kau ni. thanx! sedang dlm proses utk elakkan masalah drp berlarutan. (:

    ReplyDelete
  3. dh kena nie, mcm mane nk remove kn...dh byk kali buat tk jadik...tolong buat kan jab bley tk...tolong, gelabah nie...

    ReplyDelete
  4. kena juga malware..tq sharing..nak try buang..wuwu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails