Monday, April 14, 2014

UJIAN, TUPPERWARE DAN DIET ATKINS.

Salam korang.

Tajuk tu aku hentam je haha. Lepas siap post baru pikir tajuk so jadila macam tu.
Ingat lagi cite aku pasal IUI kat sini?
Setelah lebih 2 weeks after buat IUI tu,
akhirnya cik 'P' datang jugak.
#pasrah #redha #sebak
Maknanya IUI aku tak berjaya.
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galanya.
Kami redha dan kami cuba bermuhasabah diri.
Cuba sedaya upaya sedapkan hati.
Mungkin kita rasa ujian Allah cukup berat untuk kita tanggung, tapi kita lupa kekuasaan Allah dan ujian orang-orang di sekeliling kita. Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita.


Baru-baru ni, kawan Apis yang baru kahwin tak sampai 1 tahun, suami dia meninggal sebab heart attack. Diorang baru 100 hari dapat tinggal bersama sebab sebelum tu diorang PJJ.
Kesian sangat sebab semuanya berlaku dengan tiba-tiba je. Suami dia memang sihat selama ni.
Tapi siapa la kita untuk menidakkan takdir Allah. Serius aku menangis baca segala status yang dia tulis kat fb dia. Banyak gak dia share. Besar gila ujian Allah kat dia. Semoga dia tabah.
Disebabkan kehilangan ini, boleh kata 360 degree hidup dia berubah.


credit to her fb. berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul :((


Setiap orang cukup bertuah dikurniakan keluarga yang bahagia dan lengkap.
Ada parents yang sentiasa ambil berat, ada adik beradik yang saling menyayangi dan membantu.
Ada suami yang sentiasa di sisi dan sentiasa bagi full support.
Ada family in law yang sporting dan macam family sendiri.
Ada kerja yang bagus dan kita enjoy dengan kerja kita tu.
Tapi kita sedar ke, tak semua orang bertuah macam kita?
So bersyukurla dengan apa yang ada. 
Paling penting, HARGAILAH mereka selayaknya.
So aku sentiasa positifkan diri aku. 
Tak salah nak sedih, tapi jangan sampai kita terpesong sampai kita lupa urusan dan kekuasaan Allah.
Dan tak salah kita nak berbangga dengan apa yang kita ada tapi jangan sampai jatuh riak dan takbur.


Ok kita lupakan kejap cite-cite sedih ni.
Tapi bagi aku la, cite-cite sedih la semua yang menjadi tunjang kepada aku untuk terus bersemangat nak betulkan diri, tak mudah pikir negatif semua.
Aku jadi lebih 'open minded' dan berpikir lebih positif.


Oklah jom aku share kegilaan aku sekarang.
Bukan kegilaan la, more to minat la kot haha.
Aku minat TUPPERWARE hahaha.
Orang lain dah lama minat, dah bertingket-tingket koleksi tapi aku? Baru nak berjinak-jinak haha.
Sebenarnya semuanya kebetulan je.
Ada aku cite kat sini pasal minat yang satu ni.
So dah alang-alang aku pergi stokis beli koleksi sendiri, ada amek la order skit-skit untuk kawan-kawan opis. 

Ni antara order yang aku dapat. Sorry la uols tak tersusun haha.
Hot selling, botol air - eco bottle dan fridge water bottle. Memang selling fast dan asyik repeat order.
Paling syok, jiran-jiran aku pon siap order. Apis siap gelak-gelak tengok aku dok layan jiran aku kalut tanya ni berapa tu berapa. Bukan seorang dua ye. Kat area rumah aku ni, ada satu port geng-geng makcik- makcik lepak petang-petang. Semua tu kebetulan je sebab one day diorang tertengok aku bawa barang-barang Tupperware ni kawan opis order. Alhamdulillah rezeki la.
Aku menjual pon suka-suka je, sebab dari dulu aku memang suka bisnes ni. 
Tapi kalo ada yang nak order ke, nak jadi ahli ke, memang aku alu-alukan.
Sambil aku membeli untuk koleksi sendiri, apa salahnya aku amek order kan.


Ni treasure box.
Treasure box ada tak lengkap satu benda dish wash yang 800ml tu.
Dah terjual kat budak opis dia nak beli so aku jual terus la. Lupa nak snap awal-awal.
Alah, nak tau rupa google je.
Treasure box ni special untuk penyertaan ahli baru.
Harga dia rm280, free membership + starter kit, worth rm363.90.
Kalau tak nak yang rm280 ni, boleh join ahli dengan rm70 sahaja dapat starter kit.


Aku promote ni semua aku tak paksa uols beli pon. Tapi kalo ada yang sudi, order la nga aku haha. 
Kalo ada yang nak beli, boleh la roger, kalo taknak setakat cuci mata apa salahnya haha.
Suka aku tengok koleksi Tupperware colorful. 
Iman pon kena tebal tengok semua ni haha. 


Dan dengan keputusan IUI aku yang negatif, 
dengan ini aku akan buat balik diet Atkins yang dah caca merba tu hehe.
Nasib baik tak naik pon berat, cuma maintain dan statik je la.
Semangat ni nak start balik dan cuba turunkan lagi 5kg.
Doakan aku ye uols. 
Kita akhiri post ini dengan menu cheat aku hahaha.


Lamb Kabsa @ D' Arab Cafe, Masjid Negeri, Shah Alam.




2 comments:

Related Posts with Thumbnails