Wednesday, December 25, 2013

Musim Hujan & Dobi Layan Diri

Assalamualaikum..


Sekarang ni kan banyak gile leh jumpa kedai dobi layan diri kan.. orang kata dah macam cendawan tumbuh lepas hujan.. boleh kata setiap kawasan ada kedai dobi gini.. macam aku dok area Shah Alam ni, boleh kata setiap seksyen ada kedai dobi layan diri ni especially area student.. 


Bagi aku la, kedai dobi layan diri ni, lagi jimat, jimat masa dan tenaga dan juga duit berbanding kalau pergi ke kedai dobi biasa tu.. lagipon, ko boleh bawak sendiri sabun dan softener apa ko nak pakai.. tapi kalau lupa nak bawak, ada je vending machine yang jual sabun dan detergent.. aku pernah try, wangi jerrr :) tempat tukar syiling pon ada.. 



Bawah tu washing machine, atas tu dryer, jangan tertukar lak.. banyak je instruction kat sini.. baca je..


Keadaan cuaca yang tak menentu sekarang, memang memerlukan sangat dryer.. aku memang suka dryer kat sini.. setakat ni, takde lagi pakaian aku yang rosak bahana dryer kat sini.. shawl pernah la rosak tapi tu silap aku la sebab tak check betul-betul.. shawl aku tu plak jenis silk, kain nipis skit so memang rosak la kan..




Ada banyak jenis juga washing machine kat sini, ada 9kg, 14kg dan 21 kg.. harga pon lain-lain la.. depend pada jenis air ko pilih gak.. ada cool water, warm water.. aku selalu pilih yang paling murah je.. kat rumah pon, aku pakai washing machine biasa je.. ok je pakaian aku hahaha.. tetiba nak pakai warm water, takpe la, aku nak jimat hehehe ;) tapi kalau nak lagi jimat, basuh kat rumah, bawak pergi keringkan je kat sini hehehe.. kalau nak basuh comforter ke, memang aku suggest datang basuh kat kedai dobi layan diri ni.. jimat.. dan takde la berkurun ko nak tunggu dia kering.. selamat berdobi hehehe ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails